tag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post1352701318113154694..comments2023-12-19T03:00:37.316+01:00Comments on Menschenrechte statt Eugenik - Mein Zettelkasten: Neujahr mit dem Hundertjährigenguttmensch wannabehttp://www.blogger.com/profile/02105600600234724201noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-53268862603818859072015-10-15T11:53:43.894+02:002015-10-15T11:53:43.894+02:00Hagerman överdriver skuldbeläggningen av Lundborg;...Hagerman överdriver skuldbeläggningen av Lundborg; kanske oundvikligt eftersom hon den här gången valt biografin som berättarform.<br /><br />På Rasbiologiska institutet fortsatte Lundborg sitt eviga insamlande; han blir till som fången i en klaustrofobisk scen likt den i Strindbergs Ett Drömspel: Jag klistrar, jag klistrar. Materialet växer men det blir alltmer oklart vad det ska användas till. Allt färre intresserar sig; anslagen till institutet blir allt lägre.<br /><br />Gunnar Myrdal vill att Institutet ska göra sig kvitt rasbiologin och Lundborg. Denne söker en utväg och försöker influera och styra den nya steriliseringslagen. Hagerman konstaterar dock: Det som händer i verkligheten när det gäller steriliseringslagen och nya uppdrag för institutet är ingenting.<br /><br />Maja Hagerman ger en skarp och tydlig bild av hur Lundborg byter skepnad; han blir alltmer uppgiven om sin vetenskapliga framtid i Sverige och förvandlar sig i stället till en raspolitiker, förlöst av sina rasbiologiska vänner i Tyskland och bekräftad av nazismen. Rudolf Hess förklarar att nationalsocialism är ett slags tillämpad biologi och SS-chefen Himmler vill med Lundborg som ideologisk inspiratör bygga en raselit.<br /><br />De ger därmed mening åt Lundborgs livsverk, hans dröm om det rasrena, om föreningen mellan de nordiskt blonda och germanerna.<br /><br />Lundborg hyllade Hitler likt andra konservativa antidemokrater som Fredrik Böök och Sven Hedin; han blir så lojal att han förordar förintelse: ”Det synes mig ändamålsenligt att judarna avskiljs helt ur den europeiska samhällskroppen.”<br /><br />Det moraliska och intellektuella haveriet fullbordades. Men hustrun, Maria den blandrasiga, stannade kvar hos doktorn. Hon kallades professorskan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-56418251906802633802015-10-15T11:51:30.572+02:002015-10-15T11:51:30.572+02:00Hagerman är otydlig om liberalismens sorgliga ansv...Hagerman är otydlig om liberalismens sorgliga ansvar för rasbiologins framgångar. Hon nämner förvisso att rashygien, eugenik och annat bråte fick stöd från fritänkaren och medicinprofessorn Hjalmar Öhrvall, från kulturradikala Verdandi och, vill jag lägga till, från den briljante nationalekonomen Knut Wicksell och från Anton Nyström, liberal ledare för Arbetarinstitutet. Nyström skrev om ”långskallar och kortskallar.”<br /><br />Hagerman skulle mot den bakgrunden kunna formulera ännu en gåta: Hur kunde dessa bildade liberaler lockas av charlataneri som rasbiologi?<br /><br />Ett svar kan vara: På grund deras måttlösa tro på vetenskap, på människans förnuft och förmåga att påverka livsbetingelserna in i minsta detalj. Kulturradikalerna lutade sig också mot positivismen, den tidens dominerande vetenskapsideologi. Och Lundborg var en glödande positivist. Han samlade skallar, mätte, fyllde hålkort med oändliga data från de många tiotusentals individer han kartlade.<br /><br />Också socialdemokratiska akademiker bugade för Lundborgs obändiga kraft och ambition att förädla den nordisk-germanska rasen. De såg Lundborg som en nationell motsvarighet till Darwin.<br /><br />Det var inte Lundborgs ondska eller obändiga energi som bar honom till chefskapet för Statens institut för rasbiologi, världens första i sitt slag och ett slags evig moralisk skam för svensk vetenskap och politik. Institutet skapades främst av tidsandan och samhällseliternas förhoppning om att skapa ett rasrent folk och att med hjälp av biologin kunna bygga en social utopi.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-30297421336349521212015-10-15T11:49:33.703+02:002015-10-15T11:49:33.703+02:00Lundborgs karriär, från primitiv psykiater först t...Lundborgs karriär, från primitiv psykiater först till prisad svensk forskare sedan till kanoniserad naziideolog är mindre gåtfull än kärleksrelationen. Tiden arbetade för honom. Efter första världskrigets väntade apokalypsen: Västerlandet gick mot sin undergång enligt den konservative demokratiföraktaren Oswald Spengler. Lundborg instämde.<br /><br />De konservativa skrämdes av det moderna, av demokratin, av ”massan”. Enligt Lundborg var den inte bara okunnig och revolutionär utan också socialt undermålig, söndersargad av sin blandade härstamning.<br /><br />Lundborg ville skydda den ädla svenska folkstammen, hotad av undermänniskorna. Doktorn ställde ras mot ras, elit mot massa. Biologin, arvsmassan, generna bestämde människovärdet. Den biologiska eliten skulle härska; underklassen tjäna eller rensas ut, åtminstone renas.<br /><br />För konservativa var detta inte alls gåtfullt; Lundborgs schema legitimerade ju det hierarkiska samhället.<br /><br />Lundborg var flitigare och mer målmedveten än de flesta andra vetenskapsmän i att förmedla rasteorier som sedan decennier omfattades inom akademier, universitet och vetenskapliga stiftelser. Den store förebilden var Gustaf Retzius, anatomiprofessor, samlare av ”lappskallar”, anhängare av ett ”rasrent Sverige”, medlem av Svenska Akademien och många andra akademier.<br /><br />Retzius, gift med dottern till Aftonbladets grundare, var för en tid tidningens chefredaktör och drev då bort varje ansats till progressivt tänkande. Makarna Retzius var det mest glansfulla paret i det stockholmska societetslivet. Retzius långvariga och upphöjda position i den mest exklusiva delen av Stockholms överklass besvarar en fråga från Hagerman: Varför föraktas Lundborg medan hans rasistiske läkarkollega Retzius ännu vördas?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-90771323490298368872015-10-15T11:48:24.326+02:002015-10-15T11:48:24.326+02:00Aftonbladet / Kultur 2015-10-09 .
Rasdoktorns d...Aftonbladet / Kultur 2015-10-09 .<br /><br />Rasdoktorns dubbelspel<br /><br />Olle Svenning om svenske professorn och naziideologen som gifte sig med en kvinna av ”blandras”<br /><br />I mars 1919 bjöd Konstakademin till fest. Stockholmssocieteten minglade och studerade entusiastiskt doktor Herman Lundborgs folktypsutställning. När de förnäma gästerna passerade ingången möttes de av den store liberale skalden Viktor Rydbergs ord: ”Till ariskt blod, det renaste och älsta, till svensk jag vigdes av en vänlig norna.” En rasistisk versrad som Lundborg bevarade i sitt hjärta.<br /><br />Denna tidiga vårdag, ett halvår efter första världskrigets slut stod Lundborg på höjden av sin karriär. Han var rasteoriernas mästare, hyllad av storfinans, konstnärer, vetenskapsvärlden och politiker.<br /><br />Lundborg hade fått arbeta för sitt storartade rykte. I åratal hade han gjort omfattade studier; han hade kartlagt befolkningen på Listerlandet i Blekinge och rest bland samer i Lappland, gjort upp indexserier över skallar, långa som korta. Han fotograferade samer, unga och gamla. Ibland ville han ta nakenfoton.<br /><br />Målet var att kartlägga den rena svenska rasen och i tid upptäcka hoten mot den, rensa bort ogräsen som han skrev. Eller ”dika ut bottensatsen”. Den sortens metaforer använde han om ”undermänniskorna”, tattare, zigenare och judar. Tjuvaktiga, prostituerade, idioter och missbrukare: de rasorena, kort sagt. Lundborg visste hur många de var: 280 000. Fienden var stor, om än inte välorganiserad. ...<br /><br />http://www.aftonbladet.se/kultur/article21553336.ab<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-35102530042938389992014-03-07T08:54:13.270+01:002014-03-07T08:54:13.270+01:00Von der gleichen Webseite wie "Mischling Edat...Von der gleichen Webseite wie "Mischling Edathy"<br /><br />"Update 2: Thilo Sarrazin hat es wieder krachen lassen und die Systemmedienmafia schäumt und lügt"<br /><br />http://astrologieklassisch.wordpress.com/2014/02/24/sarrazin-hat-es-wieder-krachen-lassen-und-die-medienmafia-schaumt-und-lugt/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-42437531178455257902014-01-25T15:05:52.503+01:002014-01-25T15:05:52.503+01:00Comme le montre bien Frömmigkeit nordischer Artung...Comme le montre bien Frömmigkeit nordischer Artung (1934, 6e éd. : 1963), Günther détestait le “byzantinisme” et le fanatisme. […]<br />Pour Günther, une politique raciale ne doit pas être quantitative ; elle ne doit pas viser à l'accroissement quantitatif de la population mais à son amélioration qualitative. Günther s'insurge dès lors contre la politique sociale du IIIe Reich, qui distribue des allocations familiales de façon égalitaire […]<br />L'opposition de Günther au régime est évidente dans cette querelle relative à la politique sociale du IIIe Reich ; il adopte une position résolument conservatrice devant la dérive polygamiste […]<br />[… Après] la guerre […] Günther et sa famille retournent à Fribourg, où l'attendent et l'arrêtent des militaires français. L'anthropologue, oublié, restera 3 ans dans un camp d'internement. Les officiers de la Sûreté le traitent avec amabilité, écrira-t-il, et la “chambre de dénazification” ne retient aucune charge contre lui, estimant qu'il s'est contenté de fréquenter les milieux scientifiques internationaux et n'a jamais fait profession d'antisémitisme. Polac, Billig et Souchon, eux, sont plus zélés que la chambre de dénazification... S'ils avaient été citoyens ouest-allemands, ils auraient dû répondre devant les tribunaux de leurs diffamations, sans objet puisque seule compte la décision de la chambre de dénazification — contrôlée par la France […]<br />Günther se remit aussitôt au travail et dès 1951, recommence à faire paraître articles et essais. En 1952, paraît chez Payot une traduction française de son ouvrage sur le mariage : Le Mariage, ses formes, son origine. En 1953, il devient membre correspondant de l'American Society of Human Genetics. En 1956 et 1957, paraissent 2 ouvrages particulièrement intéressants : Lebensgeschichte des Hellenischen Volkes et Lebensgeschichte des Römischen Volkes (Histoire biologique du peuple grec et Histoire biologique du peuple romain), tous 2 repris de travaux antérieurs, commencés en 1929.<br />En 1963, paraît la 6ème édition, revue et corrigée, de Frömmigkeit nordischer Artung. Cette 6ème édition, avec l'édition anglaise plus complète de 1967 (Religious attitudes of the Indo-Europeans, Clair Press, London, 1967), a servi de base à cette version française de Frömmigkeit nordischer Artung, dont le titre est dérivé de celui d'une édition italienne : Religiosita indoeuropea. […]<br />Pendant l'hiver 1967-1968, il […] sort un livre : Mein Eindruck von Adolf Hitler (L'impression que me fit Adolf Hitler). On perçoit dans ce recueil les raisons de la réticence de Günther à l'égard du régime nazi […]<br />S'il fut, malgré lui, un anthropologue apprécié du régime, choyé par quelques personnalités comme Darré ou Rosenberg, Günther fut toujours incapable de s'enthousiasmer pour la politique et, secrètement, au fond de son cœur, rejetait toute forme de collectivisme. Pour ce romantique de la race nordique, les collectivismes communiste ou national-socialiste sont des “asiatismes”. L'option personnelle de Günther le rapproche davantage d'un Wittfogel, théoricien du “despotisme oriental” et inspirateur de Rudi Dutschke.<br />L'idéal social de Günther, c'est celui d'un paysannat libre, sans État, a-politique, centré sur le clan cimenté par les liens de consanguinité. En Scandinavie, dans certains villages de Westphalie et du Schleswig-Holstein, dans le Nord-Ouest des États-Unis où se sont fixés de nombreux paysans norvégiens et suédois, un tel paysannat existait et subsiste encore très timidement. […]<br />Pour bien apprécier la campagne que l'on vient d'évoquer, il faut d'abord comprendre que tous ses protagonistes sont étroitement liés entre eux. [...]guttmensch wannabehttps://www.blogger.com/profile/02105600600234724201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-54881319675400189082014-01-25T15:03:43.855+01:002014-01-25T15:03:43.855+01:00Von einer franzoesisch-sprachigen Webseite der “Ne...Von einer franzoesisch-sprachigen Webseite der “Neuen Rechten”, die auch dem “Hofgeismarkreis” nahe steht; preist vor allem den fuehrenden Nazi-Rassenideologen Hans F.K. Günther und macht aus ihm einen <br />Helden des inneren Widerstands; erwaehnt auch Lundborg:<br /><br />http://vouloir.hautetfort.com/archive/2010/01/23/hfkg.html<br /><br />23/01/2010<br />Préface du traducteur à<br />“Religiosité indo-européenne” de H. F. K. Günther<br /><br />Un préjugé défavorable accompagnera ce livre de Günther. En effet, en France, Günther jouit d'une réputation détestable, celle d'être “l'anthropologue officiel” du Troisième Reich de Hitler. Cet étiquetage n'a que la valeur d'un slogan et il n'est pas étonnant que ce soit le présentateur de télévision Polac qui l'ait instrumentalisé, lors d'un débat à l'écran, tenu le 17 avril 1982 sur la “Nouvelle Droite” d'Alain de Benoist. […]<br />Son premier ouvrage paraît en 1920 et s'intitule Ritter, Tod und Teufel : Der heldische Gedanke (Le chevalier, la mort et le diable : L'idée héroïque) […] Le destin de Günther venait d'être scellé […] par la personnalité de son éditeur munichois, Julius Friedrich Lehmann, enthousiasmé par Ritter, Tod und Teufel. […] Malgré l'avis défavorable d'un professeur d'anthropologie de l'université, Lehmann décide de payer Günther pendant 2 ans, afin d'achever, à l'abri du besoin, sa “raciologie”. En juillet 1922, Rassenkunde des deutschen Volkes sort de presse. Plusieurs éditions se succéderont jusqu'en 1942 et 124.000 exemplaires du livre trouveront acquéreurs. En 1929, paraît une édition abrégée, Kleine Rassenkunde des deutschen Volkes, rapidement surnommée Volksgünther, qui sera, elle, tirée à 295.000 exemplaires. […]<br />En reprenant les classifications des races, dressées par les anthropologues anglo-saxons Beddoe et Ripley, Günther analysait la population allemande et repérait les mixages dont elle était le résultat. C'était la première fois qu'un livre aussi didactique sur la question paraissait en Allemagne. Günther faisait dès lors figure de pionnier. […]<br />Le succès incroyable et inattendu de la Rassenkunde permet à Günther d'envisager la vie d'un écrivain libre. Il suit les cours de l'anthropologue Theodor Mollison (1874-1952) à Breslau et rencontre à Dresde celle qui deviendra bien vite son épouse, la jeune musicologue norvégienne Maggen Blom. En 1923, il suit la jeune fille à Skien, sa ville natale, dans le Telemark norvégien, et l'épouse en juillet. Deux filles naîtront de cette union, Ingrid et Sigrun. Les Günther resteront 2 ans à Skien, puis se fixeront à Uppsala en Suède, où se trouve l'Institut d'État suédois de biologie raciale. Il travaillera là avec les anthropologues Lundborg et Nordenstreng. En 1927, la famille va habiter dans l'île de Lidingö près de Stockholm. […]<br />En 1929, pourtant, quand le Reich est frappé durement par la crise économique, les ventes de la Rassenkunde baissent sensiblement […] Son ami Hartnacke use de son influence pour lui donner, à Dresde, un emploi de professeur de Gymnasium à temps partiel. […]<br />Frick et Gerstenhauer circonviennent [d]es réticences en créant une chaire “d'anthropologie sociale”, attribuée immédiatement à Günther. [….] Le 15 novembre 1930, Günther prononce son discours inaugural seul, sans la présence du recteur et du doyen de sa faculté. Mais bien en présence de Hitler, qui vint personnellement féliciter le nouveau professeur, qui ne s'attendait pas du tout à cela... Hitler prenait sans doute la nomination de Günther comme prétexte pour être présent à l'université lors d'une séance publique et pour encourager ses compagnons de route à intervenir dans les nominations, comme l'avaient fait Frick et Gerstenhauer. […]guttmensch wannabehttps://www.blogger.com/profile/02105600600234724201noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-32213337847912885312014-01-12T16:28:25.748+01:002014-01-12T16:28:25.748+01:00Neujahrswunsch fuer 2014:
Fortschritte in der kla...Neujahrswunsch fuer 2014: <br />Fortschritte in der klaren Definition und Umsetzung menschenrechtsbasierter Politik mit (und trotz) GroKo- in Deutschland und Europa und in den internationalen Beziehungen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3220128262391788242.post-68180842011226513872014-01-10T11:12:55.816+01:002014-01-10T11:12:55.816+01:00Merkzettel
"The reception of the pamphlet se...Merkzettel<br /><br />"The reception of the pamphlet series was very positive, not least because members of the network tended to review each other's publications favourably." <br /><br />Vgl. Stichwort "Zitierkartelle" <br /><br />in Michael Haller‚ Martin Niggeschmidt (Hrsg.)<br />Der Mythos vom Niedergang der Intelligenz<br />Von Galton zu Sarrazin: Die Denkmuster und Denkfehler der Eugenik<br /><br />Siehe auch Post<br />Neuerscheinung: Der Mythos vom Niedergang der Intelligenz <br /><br />http://guttmensch.blogspot.com/2012/02/neuerscheinung-der-mythos-vom.html<br />guttmensch wannabehttps://www.blogger.com/profile/02105600600234724201noreply@blogger.com